Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (6 Értékelés)

A burgonyafélék (régebbi nevükön csucsorfélék) rendszerteni családjába tartoznak olyan alapvető élelmiszerként ismert zöldségek, mint a burgonya, a paprika, a paradicsom, a padlizsán. Ezek a cukorbeteg diétában is táplálkozásunk fontos napi elemei, ezért érdemes jobban megismerni tulajdonságaikat, felhasználási lehetőségeiket.

A burgonyafélék alkaloidokban gazdag zöldségek, tehát nitrogéntartalmú, lúgos kémhatású, bonyolult összetételű vegyületeteket tartalmaznak, melyek a növényi részekből könnyen kivonhatók. Ezeket gyógyászati célra is használják.

Burgonya

Dél-Amerikából származik. Főként krumpliként emlegetjük, de földialma, kolompér, kolompír, pityóka neveken is ismert. Magyarországon is kedvelt a Bahamákról származó batáta, vagyis az édesburgonya is, amelynek neve megtévesztő: valójában nem rokona a burgonyának.

A burgonya felhasználása rendkívül széles, nagyon változatosan elkészíthető pl.: levesnek, főzeléknek, köretnek, salátának, sütve, töltve, tészták alkotórészeként stb. Magas a szénhidrát - keményítő - tartalma: 18-20 g/100 g. Fehérje alkotó elemei közt megtalálhatók a lizin és a metionin esszenciális aminosavak. Jellemző vitamintartalma C-, B1-vitamin. Kiemelkedő káliumforrás: 340 mg/100 g. A burgonyának több mint 400 fajtája létezik a világon, melyeket érési idő, a héj és hús színe, a gumó alakja szerint különböztetünk meg. Az egészen világos sárgától a sötét liláig minden színárnyalatban előfordul. Méreganyaga, a szolanin, ami az éretlen, zöld, vagy öreg, kicsírázott burgonya gumójában van. Ezért tisztításkor ügyeljünk a zöld részek eltávolítására. A szolanin keserű ízű, zöld színű, mérgező vegyület.

Sokáig a hizlaló nyersanyagok közé sorolták, de valójában jól beilleszthető a diétás étrendbe is. Érdemes inkább jól lecsepegtetve az olajtól, inkább sütve fogyasztani, mert így alacsonyabb a glikémiás indexe, tehát lassan szívódik fel, így a hirtelen vércukor-emelkedés elkerülhető. Magas glikémiás indexszel a burgonyapüré és a főtt burgonya rendelkezik, ugyanis a sokáig tartó főzés és a pürésítés által, olyan állapotba kerül a burgonya, ami által könnyen felszívódik.

Jótékony hatásai:

  • emésztést javító
  • szabályozza a szervezet vízháztartását: ödémára hajlamos, magas vérnyomásos, vesebajos betegeknek ajánlható
  • főzőleve jól pótolja az elvesztett káliumot, nátriumot pl. hasmenés, hányás után.
  • vashiányos bőrre reszelt krumpliból készült pakolást tehetünk.

Paprika (fűszerpaprika, étkezési paprika)

Őshazája Dél-Mexikó, Közép-Amerika, Nyugat-Indiai szigetek. A paprika termése A és C vitaminban gazdag, sokmagvú, üreges bogyó. C-vitamin tartalma magas, és előnye, hogy savanyítva is megőrzi azt. Két fő fajtája az étkezési és fűszerpaprika, amiket változatosan használhatjuk fel.

A fűszerpaprikát érett állapotban szedik. A magokat és a magléceket eltávolítják, majd szárítják és finomra őrlik. A fűszerpaprika fajtái: különleges, csemege, édes-nemes, félédes, erős. A paprika legismertebb és legfontosabb hatóanyaga a kapszaicin, ennek köszönheti csípős ízét. Az íz és színanyagok mellett illóolajat, zsírt, pektint, cukrot és ásványi sókat is tartalmaz. A tárolás során fokozatosan veszít C-vitamin tartalmából.

Az étkezési paprika legfőbb fajtái a kaliforniai paprika, fehér paprika, lila paprika, pritamin paprika. Fogyasztása változatos: nyersen önmagában, salátákhoz adva, díszíthetünk vele, főzhetjük, süthetjük, tölthetjük. Előállítanak belőle savanyúságot, készételt, sűrítményt stb. A színe élénk, héja fényes, kemény és ropogós. Több napig tárolható, ha a hűtőszekrény alsó polcán tároljuk. Kiemelkedően magas a C-vitamintartalma: 120 mg/100 g, ez az egészséges felnőttek napi szükségletét bőven fedezi. De fajtájától függően lehet 70-250 mg C-vitamin-tartalmú is. A legtöbb C vitamint a zöld színű, apróbb bogyójú termés tartalmazza.

A paprika étvágyjavító, emésztést elősegítő, enyhe vízhajtó hatású. Anyagcsere-gyorsító hatása és alacsony energia tartalma miatt fogyókúrában jól alkalmazható. Védi a bőrt, a hámszövetet, a nyálkahártyát, valamint elősegíti a sebgyógyulást a karotinoidoknak köszönhetően. A kapszaicin által fájdalomcsillapító hatásású, alkalmazzák reuma, migrén, fogfájás, pikkelysömör kezelésében, külsőleg. A paprika alkoholos kivonata sokat használt külső szer reuma, zsába, köszvény, oldalszúrás, hajhullás ellen, mint bedörzsölő szer.

További hatásai:

  • baktérium- és vírusölő
  • lázcsillapító
  • ételben fertőtlenítő hatású
  • enyhíti a torokgyulladást
  • jót tesz az eldugult orrnak
  • köptető hatású
  • immunrendszer stimuláló

Cukorbetegek nyugodtan fogyaszthatják!

Paradicsom

A paradicsom felhasználása is rendkívül széles, pl.: önálló ételként nyersen salátának, üdítő italnak, főzve levesnek, mártásnak kínáljuk. Díszítésre, ízesítésre is használhatjuk. Paradicsomból a konzervipar által készített termékek: sűrítmények, készételek, bébiételek és savanyúságok. A paradicsom élénkpiros színét a likopin adja. A likopin antioxidáns hatású vegyület, így a káros oxidációs, daganathoz vezető folyamatokat lelassíthatja, illetve megelőzheti. Bőrgyógyító hatása is van, alkalmazhatjuk különböző csípések, gyulladások kezelésére. Őshazája Dél-Amerika.

A paradicsomban szintén megtalálható a szolanin nevű szteroid tartalmú alkaloid vegyület, ami azonban az érés során elbomlik és az érett bogyókban nincs jelen. A termés színe változatos, az egészen világos zöldtől a bordóig mindenféle előfordul. Alakjukra is jellemző a sokfajtaság. Vannak kerek, tojásalakú, de hosszúkás paradicsomok is. Fajtái: koktél paradicsom, a hús paradicsom, a konzerv paradicsom, a tojás paradicsom, a saláta paradicsom, és a sárga paradicsom.

Vitamin, ásványi anyagok közül a legjellemzőbbek: B1, B2, C, magnézium, kalcium, vas, foszfor, karotin. C vitaminból az apróbb paradicsomban több van, mint a nagyobb fajtákban. A paradicsom kedvező hatását a főzés és más feldolgozás nem befolyásolja.

Pozitív hatásai:

  • immunrendszer erősítése
  • emésztés segítése

A paradicsom legnagyobb része víz, az 5-6 százaléknyi szárazanyag felét (3,3 százalék) cukor (glükóz, fruktóz) teszi ki. Almasav, citromsav, borostyánkősav is található benne. A paradicsom C-vitaminból átlagosan 24,2 mg-ot, karotinból 0,82 mg-ot, E-vitaminból 0,49 mg-ot tartalmaz. Ásványi anyagtartalma közül a kálium 294 mg, magnézium 20 mg, kalcium 14 mg, nátrium 6,3 mg a legszámottevőbbek. A már említett szolaninon kívül tartalmaz még egy tomatin nevű, mikrobaölő hatású vegyületet is.

Érdekesség:

  • pakolásra, sebgyógyításra is használhatjuk.
  • hatásos vér és vesetisztító.

Cukorbetegek szinte korlátlanul fogyaszthatják, alacsony szénhidráttartalma miatt.

Padlizsán (tojásgyümölcs, török paradicsom)

Őshazája Kelet-India, de a török paradicsom név arra utal, hogy a török hódoltság idején érkezett meg hazánkba. Rántva, sütve, töltve, salátának, pástétomokhoz használjuk fel leginkább. Lila héjú szivacsos állományú bogyóját fogyasztjuk, ami lehet tojás, hosszabb hengeres, vagy gömb alakú. Vásárláskor amit érdemes megfigyelnünk, hogy a legjobb példányt válasszuk: kb. 5-8 cm átmérőjű, kemény, csillogó, sima héjú, élénkzöld kocsányú és csészelevelű padlizsán a legmegfelelőbb. Rövid ideig, a szedés után 5-6 napig tárolható. Szénhidrát és energia tartalma alacsony, kivéve ha rántva vagy padlizsánkrémként fogyasztjuk. A fűszerek közül a bors, a csombor, a bazsalikom, az oregánó, hagyma, fokhagyma, zöldpetrezselyem illik hozzá, ezekkel el is fedhetjük az esetleges kesernyés ízét, ha túl érett példányt választanánk.

Fontos C-vitaminforrás: 30 mg/100 g. A C-vitaminon kívül karotin található benne, gazdag még ásványi sókban, fehérjékben és szénhidrátokban. Kedvező hatásait leginkább rosttartalmának tulajdoníthatjuk, mely által hatással van az emésztésre, illetve a stressz csökkentésében is fontos szerepe lehet.

További hatásai:

  • vérképző
  • gyulladást gátló
  • vízhajtó
  • nyákoldó hatású

Nem ajánlott a következők esetén:

  • gyomorsavtúltengés
  • gyomorfekély

100 grammban 27 kalória (113 kJ) van. 1,3 gramm fehérjét, 0,2 gramm zsírt, 4,8 gramm szénhidrátot, 2,58 gramm élelmi rostot tartalmaz.

Cukorbetegeknek leginkább grillezve ajánljuk!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés