Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (3 Értékelés)

Jól tudjuk, hogy a minél magasabb gyümölcs és zöldség fogyasztás az egészséges életmód alapja és bár diabetes étrendben szintén ajánlottak, mégis, főleg a gyümölcsök esetében, figyelnünk kell a szénhidrát tartalomra. Az olyan hétköznapi gyümölcsöknél, mint az alma, vagy a barack, ez nem is okoz gondot, hiszen ismerjük azok tápanyagtartalmát. De mi a helyzet az olyan egzotikus gyümölcsökkel, mint a licsi, vagy a papaya, amikről azt sem tudjuk „mi fán terem"?

ananászAnanász

Az egyik legismertebbnek számító egzotikus gyümölcs, mely már viszonylag régóta része a hazai konyhának is. Kapható fagyasztott formában, trópusi mixekben, konzervként hámozva és szeletelve. Utóbbinál vigyázni kell, mert ezek cukor hozzáadásával készülnek, külön kell keresnünk a cukormentes változatot. Legjobb persze, ha természetes formában, nyersen fogyasztjuk, így jutunk a legtöbb vitaminhoz és ásványi anyaghoz. Az ananász esetében ez 100 grammonként 53 kalóriát, 12 g szénhidrátot, 1,4 g élelmi rostot jelent. Tartalmaz még ezen kívül B vitaminokat, folsavat és 20 mg C vitamint is 100 grammonként. Gyümölcslevesekbe, salátákba, süteményekbe, de akár húsok mellé, vagy pizza feltétnek is használhatjuk. Gyümölcstortáknál vigyázzunk, mert a zselatin nem fog megkötni, ha az ananásszal érintkezik.

 

Gránátalmagránátalma

Manapság egyre elterjedtebb ez a sok-sok apró magot tartalmazó, édesen savanykás ízű, frissítő gyümölcs. Kiválóan alkalmas sütemények díszítésére, levéből pedig szörpöt, vagy limonádét készíthetünk, de az egyszerű vanília fagylalt felturbósítására is használhatjuk, igazán szépen mutat majd és nem utolsó sorban finom is. A keleti konyha szerves része és az ananászhoz hasonlóan remek kiegészítője a különböző sült húsos ételeknek. 100 gramm tisztított gyümölcsben 80 kalória, 17 g szénhidrát és 4 g élelmi rost van, ami a sok magnak köszönhető. Magas antioxidáns tartalma miatt nyersen vagy gyümölcsléként fogyasztva segíthet az immunrendszer erősítésében, a daganatos betegségek megelőzésében, de tartalmaz még 10 mg C vitamint, valamint calciumot, káliumot, K vitamint és növényi szterint is.

 

lichiLicsi

Nem is gondolnánk, hogy ebben az átlátszó húsú, kissé fanyar gyümölcsben igen magas, 75 mg C vitamin van 100 grammonként, összehasonlításképpen a narancsban 50 mg. Tápanyagtartalmát tekintve ugyanez a mennyiség 71 kalória, 16 g szénhidrát és 1,3 g élelmi rost. Kapható tisztított, magozott formában befőttként, ilyenkor figyeljünk arra, amit már a konzerv ananásznál is említettünk, hogy ne tartalmazzon hozzáadott cukrot. Kókusztejjel készíthetünk belőle trópusi gyümölcslevest, nyersen salátába, vagy limonádéba tehetjük ízesítőnek.

 

 

Bakk Brigitta
Dietetikus

 

 

 

 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés