Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (6 Értékelés)

A hüvelyesek általános jellemzése

A hüvelyesek a zöldségek abba a csoportjába tartoznak, amik fogyasztását a leginkább kell korlátoznia a cukorbetegeknek. Rendkívül magas szénhidráttartalommal és természetesen energiatartalommal is rendelkezik. Az étrendjükből kiiktatni nem szabad, ugyanis fontos fehérje-, vitamin-, ásványi anyag források. Tisztában kell lenni a szénhidráttartalmukkal, amiket a napi bevihető szénhidrátmennyiségbe be kell számolni.

Ha cukorbetegségéhez már vesebetegség is társult, akkor a hüvelyesek fehérjetartalmára is figyelnie kell!

A magas szénhidráttartalmukon kívül még egy rossz hír, toxikus hatása is lehet a babban lévő fehérjetermészetű anyagoknak (lektinek), a borsóban lévők nem mérgezőek. A lektinek hőre érzékenyek, pár perces sütés, főzés hatására elvesztik mérgező hatásukat, így csak nyersen jelenthetnek veszélyt.

Bab (zöldbab, szárazbab)

Felhasználása rendkívül széles körű, leggyakrabban levest, főzeléket, párolt zöldséget, salátát csőben sült, rakott ételt készítünk belőle. Ha salátát készítünk, akkor sós vízben pár percig főznünk, vagyis előfőznünk kell. A fejtett bab a legjobb alapanyag leveshez. Szárazbabból levest és salátát is készíthetünk. Színük sötétedésével egyenesen arányosan lesz egyre intenzívebb az ízük.

A fehér babok fajtái:

  • Limabab (holdbab): kb. 3 cm nagy, és főzés után sem lesz teljesen puha, nem fő szét.
  • Flageolet bab: világoszöld színű, a különlegesen finom íze miatt kedvelt.
  • Kidney bab (indián bab): különböző színben (rózsaszíntől egészen a bordóig) és nagyságban létezik, a Chili con carne elengedhetetlen alapanyaga.
  • Borlottoni bab: barnás foltjai jellemzik, amik a főzés során elhalványodnak.
  • Cannellini bab: olasz bab, amit nem csak Olaszországban ismernek és kedvelnek.

A zöldbab jellemző tápanyagai: alacsony fehérje és szénhidrát tartalom, B1-, B2-, C-vitamin, folsav, kálium, kevesebb kálcium foszfor, magnézium.

A szárazbabnak magas a fehérje (22,3 g/100 g) és szénhidrát tartalma (57,9 g/100 g). Jellemző vitamin és ásványi anyagok: B1-, B2-, B6-, C-, E- vitamin, pantoténsav, folsav, karotin, kálium, kálcium, foszfor, magnézium, cink, vas, réz, mangán.

Borsó(zöldborsó, velőborsó, cukorborsó)

A borsó felhasználása is hasonlóan sokszínű. Készíthetünk belőle levest, főzeléket, salátát, párolt borsót, rizses borsót. A hámozott borsók hamarabb megfőnek, ezért levesek és pürék készítésére a legalkalmasabbak. A hámozatlan borsóból egytálételt készítünk.

Három fajtáját ismerjük: cukorborsó, kifejtőborsó és velőborsó:

  • A cukorborsóból készíthetünk levest, főzeléket.
  • A kifejtőborsóban az érés során a cukor pár nap alatt keményítővé alakul és a borsószem lisztessé válik, ezért zsenge állapotban csak rövid ideig szedhető.
  • A velőborsó szemében a cukor lassan alakul át keményítővé. Teljes éréskor is alacsonyabb a keményítőtartalma és magasabb a víztartalma. Hosszabb ideig marad zsenge, így mélyhűtésre, konzervkészítésre alkalmas.

A zöldborsó jelentős mennyiségben tartalmaz fehérjét (7 g/100 g), szénhidrátot (14 g/100 g), ezen belül egyszerű cukrot. Jellemző vitamin és ásványi anyag tartalma: B1-, B2-, C-, E-vitamin, Kálium, foszfor, magnézium, kálcium, kevesebb nátrium, cink.

Szójabab

Az élelmiszeripar fontos alapanyaga, számos terméket készítenek belőle. A szójaliszt felhasználási formája: a kenyér, tészta és cukrászipari termékek gyártására, a szójaolajat salátákhoz és a margaringyártáshoz használják.

Előállítanak különböző szójakészítményeket is: szójakocka, szójadara, szójatej, tofu, fehérjekoncentrátum, szójaszósz stb.

Magas a szója lecitin tartalma, mely életfontosságú elem az agy és az idegrendszer működéséhez. A szójabab fehérje tartalma magas, lizinben - esszenciális aminosav - gazdag: 6,4 g/100 g. Telítetlen zsírsavai: linolénsav, olajsav, és 50% linolsav. A nyers szójamag fehérjefelszívódást gátló, vagyis antinutritív anyagokat tartalmaz, ezek mennyisége a hőkezelés és a feldolgozás során a késztermékekben csökken. Jellemző vitamin és ásványi anyagtartalma: karotin, E-vitamin, kálium, magnézium.

Lencse

Készíthetünk belőle levest, főzeléket, salátát. Többféle fajtája létezik:

  • Barna lencse: leszedéskor még zöldszínűek, fényhatásra fokozatosan bebarnulnak, de az ízét nem befolyásolja.
  • Vörös lencse: igen kedvelt a rövid főzési ideje miatt.
  • Puy lencse: zöldes-fekete színű, erőteljes aroma jellemzi. Főzési tulajdonsága, hogy megőrzi a keménységét.

A lencse is tartalmaz flautenciát - gázképződést - fokozó anyagokat, mint minden hüvelyes. Magas az energia és szénhidrát tartalma: energia: 342kcal/100g, szénhidrát: 53g/100g. Jellemző vitamin és ásványi anyagtartalma: pantoténsav, folsav, B1-, B2-, B6-, vitamin, kevesebb karotin, C-vitamin, kálium kálcium, foszfor, magnézium, mangán, vas, nikkel, réz, kevesebb króm.

Földimogyoró

Összejövetelek, esti tévézések fontos kelléke. Sajnos. Ételbe téve, ízesítésre használva rendkívül előnyös a magas ásványi anyag és vitamintartalma miatt, de ha nassolásra szánjuk túl sok luxuskalóriát viszünk be. Natúr, pörkölt és sózott változatát is fogyasztják, Az édesipar töltő és csokoládépótló anyagként hasznosítja. Hidegen sajtolt olaja jó minőségű étolaj, a margaringyártáshoz is felhasználják, földimogyoróvajat is készítenek.

A mogyoró magok kb. 30% fehérjét és kb. 50% zsiradékot tartalmaznak. (Fehérje: 26,7 g/100 g. Zsír: 47,2 g/100 g). Zsírsavai: telített palmitinsav, telítetlen olajsav és linolsav. Jellemző vitamin és ásványi anyagtartalma: E-, B1-, B2-vitamin, niacin, biotin, kálium, magnézium, foszfor, kálcium, kevesebb cink, szelén, vas.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés