Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (4 Értékelés)

A kabakosok (tökfélék) számos kedvező diétás tulajdonsággal rendelkeznek, egyszerűen feldolgozhatók és kiválóan beilleszthetők a cukorbetegek étrendjébe. Ebbe a családba tartozik az uborka, spárgatök, patisszon, sütőtök, cukkini, sárga-, és görögdinnye.

A tökfélék jó tulajdonságai:

  • kis energiatartalom
  • nagy vitamin- (B1-,B2-, C-) és ásványi-anyag tartalom(mész, vas, foszfor, kálium, nátrium, magnézium)
  • könnyen emészthető zöldségek
  • a belőlük készült ételek a jóllakottság érzetét keltik magas rosttartalmuk által
  • cukorbetegek ételeinek készítésére alkalmasak;
  • jól tartósíthatók
  • jól ízesíthetők
  • széles szín- és alakgazdagsággal rendelkeznek (pl. csillagtök)
  • feldolgozásuk gyors és könnyű, hámozást, magvazást nem igényel.

Főzőtök

Felhasználása széles körű:

  • főzeléknek
  • töltve
  • panírozva
  • csőben sütve
  • mártások alapanyagaként

A tökmagolaj, amit a magjából sajtolnak magas esszenciális aminosavtartalmú, 37%-a olajsav és 49%-a linolsav. A tökmagolajat salátaízesítésre is felhasználhatjuk! C-vitamin tartalma tárolás és főzés során elbomlik.

Előnyei:

  • Tápanyagtartalma alacsony.
  • 8 mg/100 g C-vitamin található benne
  • kiváló rostanyag és magas a víztartalma.
  • a magvai gazdagok fehérjében és esszenciális zsírsavakban
  • található bennük még fitoszterol, E-vitamin, szelén, mangán, réz és cink is

Laskatök

Fogyaszthatjuk főzeléknek és levesnek elkészítve.

Jellemzői:

  • Kiemelkedik a magas, öt-hat százalékos cukortartalmával a többi főzelékféle közül.
  • Ásványi anyag (foszfor, kalcium, kálium, nátrium, cink, mangán, réz) és B1, B2, C vitamintartalma is magas.
  • Fogyasztása energiaszegény diétában is ajánlható, hiszen csak csekély mennyiségű energiát tartalmaz.
  • Karotin tartalma kisebb minta spárgatöké, de ásványi só tartalma magas.
  • Főzés közben a gyalult tök állagához hasonlóra esik szét. Ezért kapta népies nevét: Isten gyalulta tök.

Sütőtök

Sütve fogyasztjuk, főzeléknek, levesnek is elkészíthetjük. A lisztet, amit a húsából készítenek a cukrásziparban felhasználják.

Tápanyagtartalma:

  • Magas szénhidráttartalma (16,5 g/100 g ) keményítőből, gyümölcs- és szőlőcukorból áll.
  • Sütés közben a keményítőtartalom egy része cukorrá alakul.
  • Jelentős karotin (4 mg/100 g) és C-vitamin (25 mg/100 g) forrás.
  • Fehérje, rost és zsírtartalma elenyésző, annál gazdagabb a különböző, A-, B1, B2, B3, B6, C, E vitaminokban, folsavban és pantoténsavban.
  • Magas a kálium-, foszfor-, vas-, réz-, mangántartalma.
  • Káliumtartalma miatt vérnyomáscsökkentő és vízhajtó hatása is van.
  • A tökmagolaj kedvező élettani hatású, hiszen omega-3-zsírsav van benne.

Cukkini

Felhasználhatjuk főzve, töltve, rántva, nyersen. A túlfejlődött termésekből (40-60 cm) hámozás után főzelék, leves készíthető.

Jellemzői:

  • Alacsony energiatartalma (32 kcal/100 g) miatt fogyókúrákba jól beillik
  • A legtöbb diétás étrendben felhasználható, ha az ételkészítés során ügyelünk a hozzávalók energiatartalmára.
  • Tápanyagértékei: 0,4 g/100 g zsiradék, 1,5 g/100 g fehérje, 5,3 g/100 g szénhidrát
  • Íze semleges, fűszerekkel jól befolyásolható. Nem okoz puffadást, mint a rostgazdag ételek többsége, ráadásul igen csekély az energiatartalma, így a súlycsökkentő diéták ételeiben a "tömeget adó" hozzávaló lehet.

Patisszon (csillagtök)

Párolva, töltve, rántva, de pörköltnek is elkészíthetjük. Íze a spárgatökhöz hasonló, de egyeseket a hal ízére is emlékeztet.

Jellemzői:

  • Jól kombinálható más ételekkel.
  • Alacsony energiatartalmú, 100 grammban alig 31 Kcal található.
  • Sovány, mindössze 0,1 g zsírt tartalmaz, kevés 0,7 g növényi rostot tartalmaz.
  • 90% fölötti víztartalom, kevés, 1,2 g fehérje és mintegy 6 g szénhidrát van benne.
  • Vitamin- és ásványianyag-tartalma nem jelentős, némi C-vitamin-tartalom kimutatható,
  • Könnyen emészthető.
  • Magja értékes omega-3-zsírsavakat, vasat, cinket, foszfort és A-vitamint is tartalmaz.
  • A tökmag hatásához hasonlóan a patisszon magvainak is húgyúti gyógyító hatása van.

Az egyik legfinomabb tökféle, ami salátakészítésre is hasznosítható. A legegyszerűbb saláta csíkokra vágott friss patisszonból és fele annyi kefírből készül. Csipetnyi cukor, só, néhány csepp citromlé és zöld vagy szárított fűszernövények - petrezselyem, kapor, kakukkfű, rozmaring, mustármag és kevés szerecsendió – szükségesek hozzá.

Uborka

Felhasználása a kabakosok közül a legszélesebb körű: salátának, szendvicsekhez, hidegtálak díszítésére,vagy önmagában fogyasztva.

Tápanyagtartalmára jellemző:

  • Magas a víztartalma - 96 g/100 g
  • vitaminokat és ásványi anyagok: B-, B2-vitamin, folsav, kálium, foszfor.
  • Káliumtartalma a veseműködést segíti.
  • legtöbb értéke a héjában van

Egyéb tudnivalók:

Arcpakolási szerként, bőrtisztítóként is felhasználjuk. Az uborkalét külsőleg és belsőleg is használják. Ital formájában kiváló, mert vitamin és ásványi só tartalma magas. Más zöldséglevekkel is (répa) keverhetjük. Hűsítőként hat rovar csípés esetén az uborkalé vagy a péppé zúzott uborka. Régen a napégett bőrre is használták, főleg a nők, meggátolta a felhólyagosodást, és enyhülést hozott. Jót tesz a gyomornak és elősegíti az emésztést.

Görögdinnye

A zöldségfélék csoportjába tartozik, de gyümölcsként fogyasztjuk. Savanyúság is készíthető belőle.

Tápanyagtartalmi jellemzői:

  • 10 dkg dinnyében 91,5 g víztartalom van, kiváló szomjoltó, üdítő és tisztító hatású.
  • Alacsony a kalória tartalma: 29 g/10 dkg. Szénhidráttartalma: 10 dkg-ban 6,5 g. Cukortartalma gyorsan felszívódó fruktózból (gyümölcscukor), glukózból (szőlőcukor) és szaharózból áll.
  • Apigenin nevű flavonoidot tartalmaz: 25,8 mg/100 g. Oxidációs folyamatokat megakadályozó, késleltető, rákmegelőző és gyulladáscsökkentő hatása van.

Sárgadinnye

Szintén gyümölcsként fogyasztjuk, főleg nyersen. A tartósítóipar felhasználja gyümölcslé, befőtt és dzsem készítésére.

Jellemzői:

  • megtalálható benne is az apigenin nevű flavonoid: 18,4 mg/100 g.
  • Az egyik legtöbb karotint tartalmazó gyümölcs: 1,8 mg/100 g.
  • Jelentős mennyiségben tartalmaz még folsavat és C-vitamint.
  • Kalóriatartalma is alacsony: 40-47 g/100 g.


Cukorbetegeknek a kabasok családjába tartozó zöldségfélék közül leginkább a sütőkre és a gyümölcsként fogyasztott görög- és sárgadinnyére kell odafigyelniük. Természetesen ezeket is fogyaszthatják, de a szénhidráttartalom beszámításával.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés