Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (10 Értékelés)

kaposztafelekA káposztafélék a legolcsóbb zöldségfélék közé tartoznak, nagyon egészségesek, mégis méltatlanul keveset fogyasztunk belőlük. Sokféle káposzta létezik, a káposztafélék közé tartozik a fejes- vagy fehérkáposzta, a vöröskáposzta, a kelkáposzta, a karalábé, a karfiol, a brokkoli, a bimbós kel, a kínai kel, a leveles kel. Mindegyik káposztaféléből számtalan ízletes és egészséges étel készíthető, nem hiányozhatnak a cukorbetegek étrendjéből!

A káposztaféléket a retek különböző változataival és a tormával együtt a keresztesvirágúak családjába soroljuk. A fogyasztásra szánt részük: a levelük, száruk, hajtásuk vagy viráguk. Hidegtűrők és jól tárolhatók, ezért a téli szezon fontos zöldség alapanyagai. Jótékony hatásukat főleg magas rosttartalmuknak, magas C-vitamintartalomnak illetve B1, B2 vitaminnak tulajdonítjuk. A bennük található indol és izotiocianát vegyületek főleg az emlőrák veszélyét csökkentik, de más rosszindulatú daganatok ellen is jótékonyan hatnak.

A káposztafélék élettani hatásai

  • A káposztafélék minden tagja magas A-, B1-, C, E- vitaminnal rendelkezik. Továbbá kiváló kálium, foszfor, magnézium, Omega-3 zsírsav források is. A zöld káposztafélék (elsősorban a sötétzöld) leveleiben sok a K-vitamin, kalcium, klorofil, vas, folsav és béta-karotin is.
  • Nagyon alacsony a kalóriatartalmuk, így ideális fogyókúrára, és a cukorbeteg diétába is jól illeszkednek
  • Magas a rosttartalmuk, amely serkeni az emésztést, miközben tisztítja a bélrendszert. Minden káposzta ideális méregtelenítésre! A káposztafélék rendszeres fogyasztása csökkenti a vastagbélrák kialakulásának veszélyét.
  • Serkentik és erősítik az immunrendszert.
  • A káposztákban található mustárolaj antibakteriális hatású
  • A bennük található indol és izotiocianát vegyületek főleg az emlőrák veszélyét csökkentik, de más rosszindulatú daganatok ellen is jótékonyan hatnak.

Hogyan vásároljunk káposztát?

Válasszuk ki a lehető legfrissebb káposztát. Vizsgáljuk meg a leveleit, ez legyen fényes, tömény és ropogós, kerüljük a szálas, fonnyadt levelű fejeket. Olyat vegyünk, amin a külső levelek rajta vannak, mert amint ezeket levágjuk, a zöldség jelentősen veszít a C-vitamin tartalmából. A káposztát tároljuk hűvös helyen, kamrában vagy a hűtőszekrény zöldséges rekeszében 1-2 hétig is eláll, használjuk fel amilyen gyorsan lehet, ugyanis tárolás közben folyamatoson csökken a vitamintartalma. Ha hosszabb ideig nem tudjuk felhasználni, szeleteljük fel és fagyasszuk le.

feherkaposztaFejeskáposzta

Az egyik legrégebben termesztett zöldség, legalább 4 évezrede ismert. Szoros, világoszöld levelei gömbalakot alkotnak. A fejeskáposzta élelmirostban gazdag, savanyítva megőrzi a vitamintartalmát. Télen kifejezetten ajánljuk a fogyasztását. B1-, B2-, niacin, biotin, foszfor, kálcium, kálium, magnézium- és nátriumforrás. Flavonoid-tartalma: 1,6 mg/100 g. Felhasználható nyersen salátákba, főtt és sült tészták töltésére, ízesítésre, köretnek, párolva.

voroskaposztaVöröskáposzta (lilakáposzta)

A vöröskáposzta vörös vagy élénk lila színét az antocián vegyületek adják. Jellemző vitamin és ásványi anyag tartalma: C-, B1-, B2-, E-vitamin, niacin, biotin, foszfor, kálcium, kálium, magnézium, nátrium. Antioxidáns, mivel fitovegyületekben gazdag, megelőzi a mellrák kialakulását. Salátákba reszelve, párolva remek köret vadak és vörös húsú szárnyasok mellé és savanyúságnak elkészítve tálalhatjuk.

kelkaposztaKelkáposzta

A vadkáposzta termesztett változata, fodros, durva levelű. Nagyon jól tűri a hideget és szárazságot is, így egész évben termeszthető. Jellemző vitaminjai: folsavtartalma kiemelkedő, található benne B1-, B2-, vitamin, kevesebb mennyiségben C-vitamin, . Az ásványi anyagok közül káliumot, kálciumot és foszfort tartalmaz. Levesek ízesítésére, töltelékek burkolására, rakott ételhez használhatjuk fel. A vitaminok elsősorban a sötétzöld levelekben találhatók, ezért ezeket ne dobjuk el. Ecetes vízben puhábbá varázsolhatók és meg is tisztulnak a levelek!

karalabeKaralábé

A karalábé esetében nem a leveleket, hanem a növény megvastagodott húsos szárát fogyasztjuk. Pantoténsav (B5 vitamin) és biotin (B7 vitamin vagy H-vitamin) is található benne. Jó C-vitamin forrás (70 mg/100 g). Jellemző ásványi anyagai: kálium, kisebb mennyiségben foszfor, kalcium, magnézium, nátrium. Levest, főzeléket, rakott és töltött ételeket, köretet készíthetünk belőle.

karfiolKarfiol

A karfiol a növény elhúsosodott, fehér virágzata. Magas a B1-, B2-, C-vitamin tartalma. Az ásványi anyagok közül kálium-, kisebb mennyiségben foszfor-, kálcium-, magnézium- és nátriumforrás. Felhasználható levesnek, főzeléknek, köretnek, rántva, rakott ételnek. Rántott formáját cukorbetegeknek csak akkor ajánljuk, ha mellé nem szénhidrátban gazdag köret van, hanem friss saláta vagy más párolt zöldség illetve hús.

brokkoliBrokkoli

A karfiol rokona, virágrózsái lazábbak. Zöld színben a leggyakoribb, de lila és fehér színben is ismert. C-vitamin-tartalma a káposztafélék között a legmagasabb (110 mg/100 g). Ezen kívül B2- és B1-vitamin, folsav-, kálium-, kálcium- és foszforforrás. Antioxidáns (flavonoid) tartalma is jelentős: 15,4 mg/100 g. Fogyaszthatjuk levesnek, töltött és rakott ételnek elkészítve, párolva, olvasztott margarinnal, vajjal meglocsolva sütőben sütve.

kelbimboBimbóskel

Jól bírja a hideg, fagyos időt, ezért késő ősszel és kora tavasszal is friss zöldségként fogyasztható. A kertbe kiültetve egész télen szedhető. Kiváló C-vitamin forrás - 99 mg/100 g. Növényi fehérje (4,9 g /100 g) és ásványi anyag tartalma a káposztafélék között a legmagasabb. Veseelégtelenségben szenvedőknek bele kell számolniuk a napi bevihető fehérjemennyiségükbe! Ásványi anyagai: kálium, foszfor, kálcium és magnézium. Levest, köretet, rakott ételt készíthetünk belőle.

kinaikelKínai kel

Hosszúkás, fodros levelekből álló feje homokba vermelve több hónapig eltartható, ezért télen szintén frissen fogyasztható. Jellemző vitamin és ásványi anyag tartalma: C-, B1-, B2-vitamin, folsav, kálium, kálcium, foszfor. Saláta és főzelék készítésére használhatjuk fel leginkább, a kínai és a japán konyha egyik alapzöldsége.

leveleskelLeveles kel

Másnéven fodros kel, marhakáposzta régen Európa szerte alap ételnek számított és manapság újra reneszánszát éli. Fagyálló. Vitamin és ásványi anyagtartalma a kelkáposztához hasonló: B1-, B2-vitamin, folsav és kevesebb mennyiségben C-vitamin. Az ásványi anyagok közül káliumot, kálciumot és foszfort tartalmaz. Leginkább saláták díszítésére használatos, de készíthetünk belőle főzeléket és köretet is.

A káposztafélék felhasználása

A káposztafélék felhasználása nagyon változatos, így könnyen részese lehet egy egészséges étrendnek. A káposztafélék pozitív élettani hatásai azonban leginkább nyersen érvényesülnek, így érdemes minél többet nyersen fogyasztani. Fontos, hogy a káposztát soha ne főzzük túl, ugyanis elveszíti a vitamintartalmát. A vörös és fejeskáposzta torzsa finom ropogtatós lehet mártogatós szósszal, míg egy salátát könnyen feldobhatunk reszelt káposztával. A káposzta levét kipréselve méregtelenítő italokhoz adhatjuk. A káposztaféléket lehet főzni, párolni, marinálni, savanyítani, sütni, lehet önálló vagy kiegészítő étel, ideális köret vagy saláta, gazdagíthat leveseket, főzelékeket. Remekül kombinálhatók egyéb zöldségekkel, húsokkal, hallal, de akár gyümölcsökkel és magvakkal is.

Mindegyik káposztaféléből számtalan ízletes és egészséges étel készíthető, nem hiányozhatnak a cukorbetegek étrendjéből!

 

 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés