Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

A fogyókúra, a cukorbetegség, de magában az egészséges táplálkozás nagyon fontos része a zöldségfogyasztás akár nyers, akár párolt, akár főzelék formájában. A levélzöldségek csoportjába a saláták széles skálája beletartozik.

Endívia

endivia-fejesLeggyakoribb felhasználási formája önmagában friss salátaként fogyasztva. Energiaértékét növeli, ha valamilyen dresszinget is teszünk rá, ezért akiknek testsúlycsökkenésre van szükségük igyekezzenek a cukros, olajos önteteket elkerülni és inkább joghurtos, citromos öntettel fogyasztani. Főzelékzöldségként is használják.

Változatai:

  • fodros (francia)
  • hullámos (batáviai)
  • vörös (radichetta) levelű.

endivia-szeldelt-leveluAz endívia nem romlik meg, ha hűtőszekrény alsó rácsos polcára tesszük, mivel itt szellőzik, több napig is eláll. Levelei növényi rostot, inulint tartalmaznak. Jellemző vitamintartalma: B1-, B2-, C-vitamin, karotin. Ásványi anyaga a vas.

Fejes saláta

Sokszor csak díszítésre használják, de saláták alapanyagaként is kitűnő. Salátafőzelék is készíthető belőle, de a jellemző C-vitamin tartalma elbomlik főzés során.

Fajtái:

  • sima levelű, zárt, gömbölyű fejű
  • hólyagos felületű jégsaláta
  • kötöző saláta

A jégsaláták jobban tűrik a tárolást, a fejes saláta, úgy mint az endívia 4-5 napig tárolható. A kötözősaláta feje nem alkalmas fogyasztásra, főzelék készíthető csak belőle, de a levélnyeleit már salátaként is tálalhatjuk.

fejes-salatajegsalataromai-salata

 

Előnyei:

  • jó hatással van a gyomor működésére
  • alacsony energiatartalmú (17 kcal/100 g)
  • jelentős C-és B2 vitaminforrás
  • ásványianyag tartalma is magas főleg karotint, káliumot, foszfort, kalciumot, magnéziumot és vasat tartalmaz.

mangoldMángold

Másnéven római káposzta. Húsos levélnyelét felhasználhatjuk főzeléknek, levesnek, omlettnek, pudingnak, salátának. A cukorrépa rokona.

Összetevőire jellemző:

  • alacsony energiatartalom
  • magas karotin és B2 vitamintartalom
  • jelentős kálium, kálcium és vasforrás

Rebarbara

rebarbaraFelhasználhatjuk mártásnak, kompótnak, pörköltnek, ízesíthetjük, tölthetjük vele a süteményt. Bor és szörp is készül is belőle.

Jellemzői:

  • magas kálium, oxálsav, citromsav és almasav tartalom
  • ásványianyagok közül jellemző a C-vitamin, folsav, karotin, kálium és kalcium tartalma
  • 100 gramm csak 16 kalóriát tartalmaz
  • flavonoidokat és polifenolokat tartalmaz, ami antioxidáns hatású
  • vizelethajtó, salaktalanító
  • nagy dózisban gyomor-, bélgörcsöket okoz
  • vesekőképződésre hajlamosít a rendszeres fogyasztás
  • belőle készített pépet aranyeres gyulladásokra használják
  • hajszínezőként is használják

Oxálsavból napi rendszerességű, 600 mgnál több bevitel okoz problémát. Ennyi oxálsav 1 kg rebarbarában van.

Sóska

Leggyakoribb elkészítési módja: levesek, mártások, saláták, töltelékek ízesítésére vagy csak nyersen is fogyaszthatjuk.

Jellemzői:

  • C-és B2 vitamin, karotin
  • kalcium és vastartalmának felszívódását csökkenti a benne levő oxálsav
  • sok sót, meszet, foszfort tartalmaz
  • gyümölcssav tartalma által élénkítő hatású
  • immunerősítő hatású
  • vértisztító szerként is alkalmazzák
  • étvágygerjesztő hatású

Spenót

Fogyaszthatjuk főzeléknek, levesnek, pudingnak, omlettnek, salátának.

  • Rendkívül magas a vastartalma, de csak kis mennyiségben hasznosul, a magas oxálsav tartalma miatt.
  • kalcium-oxalát tartalmú köves betegeknek korlátozva ajánljuk csak.
  • Kiemelkedő a B2 vitamin, karotin, biotin tartalma, valamint az E és C-vitamin.
  • jól emészthető, kalóriában szegény
  • emésztést serkentő
  • vastagbél tisztító hatású

Cukorbetegek bátran fogyaszthatják alacsony kalória és szénhidráttartalma miatt és még a szemüket is védik a leveles zöldségek magas vitamintartalma által!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés