Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (15 Értékelés)

A liszt finom őrlemény, általában gabonából. A gabonaliszt manapság a malomipar terméke és jellemzően a sütőipar használja fel, de háztartásunkban mi is mindennap használjuk, használták nagyanyáink; az írott történelmi adatok és a régészeti leletek alapján őseink sok ezer évvel ezelőtt is ismerték és használták a lisztet. Kérem, most egy pillanatra álljon meg és gondolkodjon el: mi is a liszt?

Hogy magyarázná el, mi a liszt?

A búzaszem három fontos része:

  1. a korpa, azaz a külső kemény héj, ami védi a
  2. búzacsírát is. Elvetve a magot, a csírából indul növekedésnek a gabona, innen szökken szárba.
  3. a mag belsejéből, az úgynevezett liszttestből táplálkozik a búzacsíra, mikor növekedésnek indul.

Ha ezt a három dolgot ismerjük, akkor tudni fogjuk, mi a tápláló liszt, és mi nem az.

A liszt minősége

A liszttestben lévő fehérje (glutén, sikér) és a keményítő aránya határozza meg a liszt minőségét. Minél nagyobb a fehérje aránya, annál jobb minőségű a liszt. Nemcsak szebb, hanem egészségesebb, táplálóbb, azaz értékesebb kenyeret tudunk készíteni belőle. És ez elég is a boldogulásunkhoz? Nem! Hisz egy kiváló minőségű gabonát is értéktelenné lehet tenni azzal, hogy finomlisztet készít belőle a malomipar. Természetesen az iparnak ez remek dolog, hisz megfosztják a szemet a korpától és a csírától, ami romlandó (ezektől avasodik meg a liszt), minket pedig az úgynevezett táplálékkiegészítő, létfontosságú anyagoktól.

Lisztfajták

Búzaliszt: mindenki által ismert, nevezzük alaplisztnek. Ez az a liszt, amiből egyre kevesebbet fogunk használni, ha megértjük az egészséges táplálkozás alapgondolatát.

Rozsliszt: viszonylag igénytelen gabonaféle. Önmagában nehéz belőle kenyeret sütni, legalább 50%-ban érdemes más liszttel keverni. Keményítőtartalma jelentős mennyiségű vizet köt meg, ezért tovább marad friss a rozslisztet is tartalmazó kenyér. A teljes kiőrlésű rozsliszt NEM barna. A szép barna kenyér kakaóval, malátával hamisított "rozskenyér".

Graham-liszt: véleményem szerint a táplálkozástudomány egyik legnagyobb humbugja. Az egyesült államokbeli Graham doktor a fehérlisztet összekeverte korpával, és elnevezte saját magáról. A csírarészt nem tartalmazza, tehát nem teljes kiőrlésű.

Durumbúza: a mediterrán vidék búzája. Magas a fehérjetartalma. Tojás nélkül is kiváló állagú tészta készíthető belőle. Fogyókúrázók és cukorbetegek táplálkozásából nem hiányozhat!

Tönkölybúza: erről részletesen írok cikksorozatomban később. A tönkölybúza a jövőnk záloga. Valóságos csoda...

Kukoricaliszt: csekély mennyiséget érdemes a kenyérhez használni, mivel törékennyé válik tőle. Magas a tápértéke, glutént nem tartalmaz (lisztérzékenység). Kissé édeskés, kellemes ízű lesz tőle kenyerünk.

Árpaliszt: kis mennyiségben kell használni (lapos lesz tőle a kenyér). Magas a cink- és vastartalma. Helyettesíthető árpapehellyel - nagyon finom! Kétszer annyi ásványi anyagot tartalmaz, mint a barnarizs.

Hajdinaliszt: érdes, földes jellegű ízt kölcsönöz a kenyérnek. Rosttartalma kétszerese a Graham-lisztének. Telítetlen zsírsavtartalma 77%-kal több, mint a búzáé.

Cikkünk dr. Konkoly Rita orvos-természetgyógyász írása alapján készült: A liszt - a tökéletes táplálékkiegészítő

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés