Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (4 Értékelés)

Az olajos magvakról összességében elmondható, hogy rendkívül jó hatással vannak a szervezet működésére, és naponta egy kisebb maréknyi bármelyikből vagy akár vegyesen is - természetesen beépítve a diétába - minden bizonnyal előnyünkre válhat. Legyünk azonban figyelemmel zsírtartalmukra! A cukorbetegek ne csak szénhidrát tartalmukat nézzék, hanem a bevitt kalóriát is, különben elhízás lehet a végeredmény.

Földimogyoró

foldimogyoroA földimogyoró talán a legkedveltebb olajos mag már ősidők óta, és ezt a "pozíciót" egyrészt finom ízével, másrészt értékes tápanyag-összetételével érdemelte ki. Talán meglepő, hogy a földimogyoró tulajdonképpen a hüvelyesek családjába tartozik, de az olajos magvak valamennyi előnyös tulajdonsága megtalálható benne. Figyelemreméltó egyszeresen telítetlen zsírsavtartalma, amely hozzájárul a rossz koleszterin (LDL) szint csökkenéséhez miközben növeli a jó koleszterin (HDL) szintjét.

Kutatások igazolták, hogy a földimogyoró olyan magas koncentrációban tartalmaz bizonyos antioxidánsokat (elsősorban p-kumarinsavat), amely a karciogén nitrozaminok semlegesítésével csökkenti a gyomorrák kialakulásának kockázatát.

A földimogyoró jelentős rezveratrol tartalmának köszönhetően nagyon hasznos lehet a különböző daganatos, szív-és érrendszeri, a degeneratív idegi betegségek, az Alzheimer kór és egyes vírusos/gombás fertőzések megelőzésében.

Kiváló E-vitamin forrás, 8mg található 100g földimogyoróban, de jelentős B-vitamin tartalommal is rendelkezik (riboflavin, niacin, thiamin, panthothen sav, B6-vitamin, folsav). Ásványi anyagok közül réz, mangán, kálium, kalcium, vas, magnézium, cink és szelén található benne.

100g földimogyoró tápanyagtartalma:
energia: 567kcal, fehérje: 25,8g, szénhidrát: 16,13g, élelmi rost: 8,5g, zsír: 49,24g

Fenyőmag

fenyomagA fenyőmagot főzéshez és sütéshez már több ezer éve használják, amely alkalmas húsok, halak, zöldségételek, saláták, de akár kenyér ízesítésére is

Körülbelül 20 olyan fenyőfaj létezik, amelyeket megéri magjukért termeszteni, és bár a többi fenyőfajta magja is ehető, nem elég nagyszemű. A fenyőmag - fajátájól függően - nagy mennyiségben tartalmaz fehérjét és jelentős étkezési rostforrás is. A héjától megtisztított fenyőmag sokáig eláll száraz, hideg (-5 és 2 Celsius fok között) helyen.

Az európai fenyőmag fajták különböznek az Ázsiából származóktól. Ez utóbbi kisebb és zömökebb alakú. Nem árt tudni, hogy némely Kínából származó fenyőmag fogyasztás után akár egy hétig is eltartó ízlelési zavart okozhat, mert keserű, fémes ízt hagy maga után. Bár a jelenség kellemetlen, nincs maradandó hatása.

Bizonyos fenyőmagokból olajat is sajtolnak, amely édeskés ízű és már az ősi időkben is fontos alkotórésze volt a hagyományos orvoslás gyógyító szereinek.

A fenyőmag magas kalóriatartalmát a benne lévő zsíroknak köszönheti, azonaban rendkívül gazdag egyszeresen telítetlen zsírsavakban, amely segít a káros koleszterin (LDL) szint csökkentésében, de ugyanakkor növeli a hasznos koleszterin (HDL) mennyiségét a vérben. A legújabb kutatások azt mutatják, hogy a fenyőmagban is megtalálható eszenciális zsírsavak az étvágy csökkentésével hozzájárulnak az eredményes fogyókúrához. A mandulához hasonlóan a fenyőmag E-vitamin tartalma is igen jelentős (100g-ban 9,33mg, ami a napi javasolt mennyiség 62%-a), és mivel nem tartalmaz glutént, ezért a gluténmentes élelmiszerek egyik igen kedvelt alkotórésze. Kiváló B-vitamin forrás, és ásványi anyag tartalma is jelentős (magnézium, kálium, kalcium, vas, cink, szelén, mangán).

100g fenyőmag tápanyagtartalma:
energia: 675kcal, fehérje: 13,69g, szénhidrát: 13,08g, élelmi rost: 3,7g, zsír: 68,37g

Tökmag

tokmagA tökmag az amerikai őslakos indiánok ünnepelt eledele volt, egyaránt használták étkezési és gyógyítási célokra is. A hagyományos mexikói konyha nélkülözhetetlen alapanyaga ma is, de világszerte egyre népszerűbb, amely köszönhető a kutatások által bizonyított kivételes táplálkozási és egészségügyi hatásainak.

Középkorú férfiaknál nagyon gyakori probléma a prosztata mirigy megnagyobbodása. A tökmagolaj bizonyos összetevői meggátolják a prosztata sejtek tesztoszteron okozta elszaporodását, azonban a folyamat mechanizmusa még nem egyértelmű.

A tökmag kivételesen magas cinktartalma miatt csökkenti a csontritkulás kialakulásának kockázatát. Közel 400, 45-92 év közötti betegen végzett vizsgálat azt igazolta, hogy közvetlen összefüggés van az alacsony cinktartalmú táplálkozás, a vér alacsony nyomelemszintje és a csípő-és gerinc tájékon kialakuló csontritkulás között.

Az ízületi gyulladással összefüggésben is egyre többször vizsgálják a tökmag gyógyító hatását. Az állatkísérletek azt mutatták, hogy a tökmaggal kiegészített táplálkozás hatására csökkentek a gyulladásos tünetek. Azt is fontos megjegyezni, hogy a tökmag fogyasztásakor nem jelentkezett az egyébként ilyen esetekben alkalmazott nem-szteroidos gyulladáscsökkentők legfőbb mellékhatása: vagyis nem nőtt meg a káros zsírok szintje az ízületek barázdáiban. Ez a gyakran jelentkező mellékhatás ugyanis jelentősen hozzájárul az ízületi gyulladás súlyosbodásához.

A tökmag rendkívüli tápanyagforrás, az alábbi ásványi anyagok gazdagon megtalálhatók benne: magnézium, mangán, foszfor, vas, réz és a korábban már említett cink. Nem szabad elfelejtkezni a tökmag fitoszterol-tartalmáról sem, mert a szezámmag és a napraforgómag után a tökmag fitoszterol-szintje a 3. legmagasabb az olajos magvak között (265mg/100mg).

100g tökmag tápanyagtartalma:
energia: 636kcal, fehérje: 33,9g, szénhidrát: 3,6g, zsír: 51,5g

Napraforgómag

napraforgoA napraforgót már több, mint 5000 évvel ezelőtt termesztették az amerikai őslakosok, akik a magokat megették és olajat készítettek belőle, de felhasználták a növény virágát, szárát és gyökerét is. E sokoldalú növény apró magja nemcsak hogy laktató csemege, de rendkívül jótékonyan hat a szervezet működésére is.

A napraforgómag kiváló E-vitamin forrás, amely az elsőszámú zsíroldó antioxidáns. Az E-vitamin semlegesíti a szervezetben található szabadgyököket, amelyek egyébként károsítanák a zsírt tartalmazó szerkezeteket és molekulákat (pl. sejtmembránokat, agysejteket, koleszterint). Az E-vitamin azáltal, hogy megvédi ezeket a sejteket és molekulákat, jelentős gyulladásgátló hatással bír, amely nagyban hozzájárul pl. az asztma, a gyulladásos ízületi betegség tüneteinek enyhítéséhez. Az E-vitamin csökkenti a vastagbélrák kialakulásának kockázatát, segít csökkenteni a változó kori menopauza okozta hőhullámok gyakoriságát és súlyosságát és hozzájárul a cukorbetegség okozta szövődmények kockázatának csökkentéséhez. Ez a vitamin nagyon fontos szerepet játszik az érrendszeri megbetegedések elkerülésében is.

Koleszterinszint-csökkentő hatását a benne található nagyon jelentős fitoszterol mennyiségének köszönheti, amely a szezámmag után a napraforgómagban a legjelentősebb az olajos magvak között (270mg/100g).

Jelentős magnézium-forrás, és számos tanulmány igazolja, hogy a magnézium komoly szerepet játszik az asztmás megbetegedések súlyosbodásának enyhítésében, a magas vérnyomás csökkentésében, a migrénes fejfájás megelőzésében csakúgy, mint a szívroham kockázatának csökkentésében. Az emberi testben lévő magnézium mennyiségének mintegy kétharmada a csontokban található, tehát ez az ásványi anyag elengedhetetlen a csontok egészségének biztosítása érdekében is. A magnézium ezen felül kiegyensúlyozza a kalciumot, ezáltal segítve az idegek és az izmok működését. Amennyiben a szervezet nem jut elegendő magnéziumhoz, akkor a kalcium mennyisége megnő, amelynek hatására az idegsejtek fokozott működésbe lépnek, túl sok üzenetet küldenek, ami túlzott izomösszehúzódásokat eredményez. A magnézium hiánya így magas vérnyomás, izomgörcsök, migrénes fejfájás, fáradékonyság kialakulását eredményezi.

Meg kell említeni még a napraforgómag szelén-tartalmát is, amely alapvető fontossággal bír az emberi egészség biztosításában. Kutatások igazolják, hogy a szelén jelentősen segíti a szervezet a rákos sejtek elleni küzdelmét. Egy maroknyi napraforgómaggal biztosítani lehet a napi ajánlott magnézium és szelén mennyiségének kb. 30%-át!

100g napraforgómag tápanyagtartalma:
energia: 590kcal, fehérje: 18,7g, szénhidrát: 17,4g, zsír: 47,5g

Szezámmag

szezammagA szezámmagot már a történelem előtti időszakban is termesztették a trópusi területeken, sőt egy asszír legenda szerint, amikor az istenek összegyűltek, hogy megteremtsék a világot, akkor szezámmagból készült bort ittak. Az Ezeregy éjszaka meséiből sokszor idézett felkiáltás - "Szezám tárulj!" - a szezámmag hüvelyének különlegességére utal, amely szétreped, amikor megérik.

A szezámmag nemcsak gazdag magnézium, réz, kalcium, mangán, vas, foszfor, B1-vitamin, cink és növényi rost forrás, hanem tartalmaz két rendkívül különleges összetevőt is. Ezek a szezamin és a szezamolin, amelyek a különlegesen hatékony rostok, a lignánok csoportjába tartoznak. Ezek a vegyületek koleszterincsökkentő hatást fejtenek ki az emberi szervezetben, állatkísérletek szerint pedig hozzájárulnak a magas vérnyomás ekerüléséhez és növelik a szervezetben az E-vitamin mennyiségét. Kutatások igazolják, hogy a szezám megvédheti a májat az oxidatív károsodásoktól.

A fitoszterol-tartalom toplistáját az olajos magvak és csonthjasok között a szezámmag vezeti (400-413mg/100g). A fitoszterolok olyan, növényekben található összetevők, amelyek kémiai felépítése nagyon hasonló a koleszterinéhez, és megfelelő mennyiségben fogyasztva csökkentheti a vér koleszterinszintjét, fokozhatja az immunrendszer működését, és meggátolhatja egyes daganatos betegségek kialakulásának kockázatát.

100g szezámmag tápanyagtartalma:
energia: 639kcal, fehérje: 26,3g, szénhidrát: 9,4g, zsír: 54,8g

Túlsúlyos cukorbetegeknél nem ajánlott a magos kenyerek, olajos magvak fogyasztása, ugyanis a testsúlycsökkentésüket - ami által a vércukorértékek csökkenése is várható - nem segíti elő.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés