Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (2 Értékelés)

Cukorbetegeknek feltétlenül csökkenteniük kell mindennemű zsiradék bevitelét! A bevitt zsiradékokból, ami az energia maximum 25-30% lehet, a legnagyobb mennyiségnek a telítetlen zsírsavakból kell származniuk. Legelőnyösebb fajtájukat halolajokból, dió, repcemagolaj, lenmagolaj.

Növényi eredetű zsiradékok

Az olajokat az előállítás módja alapján csoportra oszthatjuk:

  • a, mechanikus úton préseléssel előállítva:
    • szűz étolajok hideg vagy meleg sajtolással
    • hidegen sajtolt étolajok hidegsajtolással
  • b, sajtolással és/vagy extrahálással, majd utána finomítással előállítva:
    • finomított étolajok

Olivaolaj és olivamagolaj: a mediterrán országokból származik a világ olivaolaj termelésének 90%-a. Használható salátához, szószoknak, házi majonézkészítéshez.

Pálmaolaj: olajpálma gyümölcshúsából és magjából állítják elő. A finomított változatát étolajként, a keményítettet a margaringyártásnál használják fel. A szappangyártás fontos alapanyaga.

Kókuszzsír: kókuszdió belsejéből szárítással nyerik. Felszívódási zavarok esetén jól beilleszthető a diétába, mert zsírsavai közvetlenül felszívódnak. A margaringyártás egyik alapanyaga.

Kakaóvaj: a kakaófa magjának a zsírja. A gyógyszeripar kúpok készítésére használja, mert testhőmérsékleten megolvad.

Magolajok csoportosítása:

  • nagy palmitinsavtartalmú: gyapotmagolaj, kukoricamagolaj
  • nagy olaj és linolsavtartalmú, kis palmitinsavtartalmú: napraforgóolaj, mogyoróolaj
  • hüvelyesekből előállított olajok: földimogyoróolaj, szójaolaj
  • keresztesvirágúak: repceolaj
  • étkezési célra alkalmatlan, nagy fiziológiai hatású olajok

A gyapotmagolaj legjelentősebb komponense a linolsav.

A kukoricacsíraolaj jelentős E vitamin és esszenciális zsírsavtartalmú. Fitoszterinből szinte a legtöbbet tartalmazza az olajok közül. 1,5 kanál ebből az olajból a felnőttek napi E vitaminszükségletét fedezi.

Napraforgóolaj: a napraforgó magjából nyerik, Európában a leginkább étkezési célra felhasznált olaj.

Búzacsíraolaj és rizsolaj: jelentős szterintartalmú, A és E vitaminban gazdag.

Szójaolaj: jelenleg a világon a legnagyobb mennyiségben előállított olaj. A legnagyobb fehérjetartalmú növényből, a szójababból állítják elő. Gazdag növényi szterinekben, ezáltal kevesebb koleszterin szívódik fel és csökkentik a káros LDL-koleszterin szintjét.

Repceolaj: a repce jellemző zsírsava az erukasav, ami gátolja a szervezetben lévő zsírsavak átalakulását, ezért ma már erukasavban szegény repcéből állítják elő. Képes a vércukorprofilt javítani. Karotintartalma miatt jelentős vitaminforrás. Húsok, zöldségek, burgonya sütésére alkalmas.

Lenmagolaj: jelentős mennyiségű telítetlen zsírsavat tartalmaz.

Étkezési célra továbbá felhasználható még: szezámolaj, mogyoróolaj, dióolaj, paprikaolaj, dinnyemagolaj, tökmagolaj, uborkamagolaj. Fénytől védett, hűvös helyen kell őket tárolni, mert különben hamar megavasodnak és csökken E vitamin tartalmuk. Legfeljebb 2-3 alkalommal lehet az olajat újrahasználni és minden újabb sütésnél szűrőpapíron át kell szűrni, különben rengeteg transz zsírsavat tartalmaz, ami rákkeltő.

Energia szempontjából ugyannyira jelentősek, mint az állati eredetű zsírok, ezért fogyasztásukat ugyanúgy kell korlátozni!

Margarin: a szó görög eredetű, a gyöngyszerű színe miatt, gyöngyöt jelent. Ma már növényi szterin tartalmú margarinokat is lehet kapni, ami csökkenti a koleszterinszintet. Zsírban oldódó vitaminokat ugyanúgy tartalmaz, mint a vaj. A fogyasztását a margarinoknak sem szabad túlzásba vinni az elhízás kialakulása miatt, de ugyanakkor a szív és érrendszeri megbetegedésekre kedvező hatásúak.

Állati zsiradékok

Sertészsír: tápanyagtartalma és zsírtartalma függ az állat fajtájától, jelentős mennyiségű koleszterint és E vitamint tartalmaz hasonlóan a kacsa és libazsírhoz. A zsírt a sertés szalonnájából és a belső zsírszövetekből nyerik olvasztással. A kiolvadt zsírt finomítják. A zsírolvasztás mellékterméke a tepertő, 18-30% vizet tartalmaz.

Baromfizsírok: a bőr alatti, a bél és a máj körüli zsírszövetek kiolvasztásával nyerik.

Marhafaggyú: olvadáspontja magasabb, szilárdabb mint a sertészsír, mert több benne a telített zsírsav.

Csontzsír: vágóállatok csontjaiból állítják elő és a hús illetve a konzerviparban és a margaringyártásnál használják fel.

Vaj: tehéntejből állítják elő. Az utóbbi időben háttérbe szorult a fogyasztása koleszterinszintet növelő, és érrendszeri megbetegedések kockázatát növelő hatása miatt. A vegyes táplálkozásban nem kell kihagynunk a fogyasztását, csak mérsékelni. A vaj előnye, hogy könnyen emészthető és könnyen felszívódik a bélrendszerből. Kiváló forrása a zsírban oldódó vitaminoknak. Csoportjai: vaj, kis és csökkentett zsírtartalmú vaj, vajkészítmény, ízesített vajkészítmény.

A cukorbetegeknek feltétlenül csökkenteniük kell mindennemű zsiradék bevitelét. A bevitt zsiradékokból, ami az energia maximum 25-30% lehet, a legnagyobb mennyiségnek a telítetlen zsírsavakból kell származniuk. Legelőnyösebb fajtájuk a halolaj, dióolaj, repcemagolaj, lenmagolaj. Ha olajos magvakat fogyasztunk, a napi mennyiség semmiképpen ne legyen több, mint ami a zárt markunkba belefér!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés