Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (14 Értékelés)

Antioxidánst és különféle tápanyagokat tartalmaz, amelyek pozitívan befolyásolják a szervezet működését. A következőkben megnézzük a zöld tea 10 legkiválóbb hatását, amelyet már tudományosan is bizonyítottak.

1. A zöld tea olyan bioaktív összetevőket tartalmaz, amelyek javíthatják egészségünket

A zöld tea sokkal több egy zöld színű folyadéknál. A tea levele rengeteg bioaktív összetevőt tartalmaz, amelyek a szervezet számára nagyon értékes tápanyagok. Ilyen bioaktív összetevők a polyfenolok (pl. flavonoidok) amelyek rendkívül hatékony antioxidánsként segítik a szervezetünket. Ezek képesek arra, hogy a testben lévő szabadgyök képződést csökkentsék, és megvédjék a sejteket a különböző károsodásoktól. A szabadgyökökről már ismert tény, hogy jelentős szerepük van az öregedés folyamatában és számos betegség kialakulásában.

A zöld tea egyik legjelentősebb összetevője az Epigallocatecin Gallate (EGCG)nevű antioxidáns, amelyet számos betegség kezelésénél kiváló eredményekkel alkalmaztak, és valószínűleg ennek az összetevőnek köszönheti elsősorban a zöld tea a vele öszefüggésben emlegetett gyógyító hatásokat.

2. A zöld tea összetevői segítik az agyműködést

A zöld tea koffeint tartalmaz, amely serkentő hatású. A zöld tea koffeintartalma messze nem olyan magas, mint a kávéjé, de ahhoz pont elegendő, hogy élénkítő hatást váltson ki a túl sok koffeinfogyasztással járó idegesség érzése nélkül. A koffein gátolja az adenozin nevű anyagot az agyban, amelynek hatására más, élénkséget okozó hormonok (pl. dopamint) szabadulnak fel.

A koffein hatását egyébként már nagyon sokszor vizsgálták korábban is, és egyértelműen arra az eredményre jutottak, hogy jelentősen hozzájárul olyan agyi tevékenységekhez, amelyek hatására például jobb kedvünk lesz, éberebbé válunk, javul a reakcióidőnk és a memóriánk.

Azonban a zöld tea nem csak koffeintartamával segíti az agy munkáját. Tartalmaz még egy L-theanin nevű aminosavat, amely képes átjutni a vér és agy közötti határon. Az L-theanin növeli a nyugtató hatású GABA nevű hormon működését is. A vizsgálatok azt igazolják, hogy a koffein és az L-thianin egymást erősítik, így együttes hatásuk rendkívül jótékonyan segíti az agy működését. A zöld teában található L-thinanin és a kisebb mennyiségű koffein mérsékeltebb és más jellegű élénkséget okoz, mint a kávé. A megkérdezettek többsége azt állította, hogy összehasonlítva a kávéval, sokkal kiegyensúlyozottabban és hatékonyabban tud dolgozik ha zöld teát fogyaszt.

3. A zöld tea zsírégető, és javítja a fizikai teljesítmény

Ha megnézzük bármelyik zsírégető készítmény összetevőit tartalmazó listát, akkor jó eséllyel megtaláljuk rajta a zöld teát. Ez azért van, mert számos, embereken végzett vizsgálat igazolta, hogy a zöld tea növeli a zsírégetést és fokozza az anyagcsere folyamatokat.

Egy 10 egészséges férfin végzett vizsgálat azt mutatta, hogy a zöld tea hatására 4%-kal nőtt az energiafelhasználás. Egy másik vizsgálat eredményeként a zsír oxidációja 17%-kal nőtt, ami azt jelzi, hogy a zöld tea kimondottan fokozza a zsírégetést. Azonban meg kell jegyezni, hogy néhány zöld teával végzett vizsgálat nem mutatott semmilyen változást az anyagcserében, ezért a hatás valószínűleg egyénenként változhat. Két, egymástól független vizsgálat is azt bizonyította, hogy a koffein – ami a zöld teában is megtalálható -átlagosan 11-12%-kal képes javítani a fizikai teljesítményt.

4. A zöld teában lévő antioxidánsok csökkenthetik bizonyos daganatos betegségek kialakulásának kockázatát

A daganatos betegségek - amelyeket bizonyos sejtek túlburjánzása okoz – az egyik vezető halálok az egész világon. Bizonyított tény, hogy az oxidatív károsodás előidézheti a daganatos megbetegedéseket, és hogy az antioxidánsok képesek ez ellen védekezni.

A zöld tea kiváló antioxidánsokat tartalmaz, tehát csökkentheti a daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát, amelyet az alábbi vizsgálatok is alátámasztanak: Mellrák: megfigyeléses vizsgálatok azt mutatták, hogy azoknál a nőknél, akik a legnagyobb mennyiségben fogyasztottak zöld teát, 22%-kal kisebb volt a mellrák kialakulásának a kockázata, amely a leggyakoribb daganatos megbetegedés a nők között. Prosztata rák: egy vizsgálat azt mutatta, hogy a zöld teát fogyasztó férfiaknál 48%-kal kisebb a prosztata rák kialakulásának kockázata, amely a férfiak között a leggyakoribb daganatos megbetegedés. Vastagbélrák: Egy közel 70000 kínai nőt megfigyelő kutatás azt igazolta, hogy a zöld teát fogyasztóknál 57%-kal kisebb volt a vastagbélrák kialakulásának kockázata.

Számos más megfigyeléses vizsgálat szintén alátámasztotta, hogy a zöld teát rendszeresen fogyasztók között jelentősen kisebb a különböző daganatos megbetegedések előfordulása. Érdemes megjegyezni, hogy a teába kevert tej csökkenti az antioxidánsok hatását!

5. A zöld tea védi az agyat, csökkentheti az Alzheimer és a Parkinson-kór kialakulásának kockázatát

A zöld tea nem csak rövid távon serkenti az agy működését, hanem idős korban is védi azt. Az Alzheimer-kór az egyik leggyakoribb idegrendszeri megbetegedés, amely elbutuláshoz (demencia) vezet. A Parkinson-kór a második leggyakoribb idegrendszeri megbetegedés, amelynek következtében az idegsejteket termelő dopamin elpusztul. Számos, állatokon és laboratóriumban végzett vizsgálat igazolja, hogy a zöld teában található katechin nevű összetevő többféleképpen is védi az idegsejteket valószínűsíthetően csökkentve az Alzheimer és a Parkinson-kór kialakulásának kockázatát.

6. A zöld tea elpusztítja a baktériumokat, ezáltal javul a szájüreg egészsége és csökken a fertőzések veszélye

A zöld teában lévő katechin egyéb kedvező élettani hatással is rendelkezik. Néhány vizsgálat azt igazolja, hogy baktériumölő hatású, és elpusztítja pl. az influenza vírust, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét. A streptococcus félék a legkárosabb szájban lévő baktériumok, amelyek lepedéket képeznek, és az egyik fő okozója a fogszuvasodásnak. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a zöld teában lévő katechin megakadályozza streptococcus baktérium szaporodását, így jelentősen hozzájárul a szájüreg egészségéhez és csökkenti a fogszuvasodást. Több vizsgálat azt is igazolta, hogy a zöld tea fogyasztása csökkenti a rossz leheletet.

7. A zöld tea csökkentheti a II. típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát

A II. típusú cukorbetegség az elmúlt néhány évtizedben világméretű járvánnyá nőtte ki magát, amely több mint 300 millió embert érint. A betegeknek magas a vércukorszintjük, amelynek oka vagy az inzulinrezisztencia, vagy a szervezetük nem termel elegendő inzulint. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a rendszeres zöld tea fogyasztása javítja az inzulin érzékenységet és csökkenti a vér cukorszintjét. Egy japán embereken végzett vizsgálat eredménye alapján azoknál, akik rendszeresen fogyasztottak zöld teát, a diabétesz kialakulásának kockázata 42%-kal volt kisebb. 7 különböző vizsgálat eredményeit összevetve – amelyekben összesen több, mint 286 000 személyt vizsgáltak -, megállapítható, hogy a zöld teát rendszeresen fogyasztók 18%-kal kisebb valószínűséggel lesznek cukorbetegek.

8. A zöld tea csökkentheti a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát

A szív-és érrendszeri betegségek – pl. szívproblémák, sztrók – az egész világon a vezető halálokok között vannak. A különböző vizsgálatok azt muttják, hogy a zöld tea segítségével javítható néhány elsődleges kockázati tényező, mint pl. az összkoleszterin-, az LDL koleszterin-és a trigliceridszint. A zöld tea jelentősen megnöveli a vér antioxidáns hatását, amely megvédi az LDL koleszterinrészecskéket az oxidációtól, amely része a szívbetegségek kialakulásához vezető folyamatnak. Áldásos hatásának köszönhetően nem meglepő, hogy azok, akik rendszeresn fogyasztanak zöld teát 31%-kal kisebb az esélyük arra, hogy szív-és érrendszeri betegségek alakuljanak ki náluk.

9. A zöld tea segít a fogyásban és csökkenti az elhízás veszélyét

Mivel a zöld tea már rövid távon is serkenti az anyagcserét, érthető, hogy segít a fogyásban is. Számos vizsgálat alátámasztja azt a tényt, hogy a rendszeres zöld tea fogyasztás csökkenti a test zsírtartalmát elsősorban a hasi részen. Az egyik ilyen vizsgálat során véletlenszerű kiválasztással 240 férfit és nőt figyeltek 12 héten keresztül. A zöld teát fogyasztó csoport tagjainál jelentősen csökkent a testzsír mennyisége, a testsúly, a derékméret és a hasi zsírmennyiség. Meg kell azonban jegyezni, hogy vannak olyan vizsgálatok, amelyek nem mutatnak egyértelmű összefüggést a zöld tea fogyasztása és súlycsökkenés között, ezért az eredményeket fenntartással kell kezelni

10. A zöld tea a hosszú élet egyik titka

Termeészetesen mindannyian meghalunk egyszer, ez elkerülhetetlen. Azonban – mint ahogy a fentiekből is kitűnik, a zöld tea rendszeres fogyasztásával számos súlyos betegség elkerülhető, tehát minden esélyünk megvan ahhoz, hogy sokáig és egészségesen éljünk. Egy vizsgálat, amely több, mint 40000 japán felnőttet kísért figyelemmel, azt mutatta, hogy azok, akik a legtöbb zöld teát itták (5 vagy annál több csésze naponta)a 11 éven át tartó vizsgálat időszaka alatt sokkal kisebb mértékben haltak meg:

  • valamennyi halálok: 23%-kal kisebb a nők között, 12%-kal kisebb a férfiak között.
  • szívbetegség okozta halál: 31%-kal kisebb a nők között, 22%-kal kisebb a férfiak között
  • sztrók okozta halálok: 42%-kal kisebb a nők között, 35%-kal kisebb a férfiak között.

Egy másik vizsgálat, amely 14000 65-84 év közötti japán idős embernél végeztek, azt mutatta, hogy a legtöbb zöld teát rendszeresen fogyasztó alanyok 76%-kal kisebb valószínűséggel haltak meg a vizsgálat 6 éve alatt.

 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés