Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (10 Értékelés)

A szénhidrátok fajtáival és csoportosításával külön is részletesen foglalkozunk, ahol tisztázzuk, hogy melyiket is érdemes pontosan fogyasztanunk és mikor. A gyakorlatban azonban (jó esetben) ritkán eszünk tiszta szénhidrátokat, viszont szinte mindenben van szénhidrát. Nézzük most a nyersanyag válogatás szempontjait!

A vércukrot gyorsan emelő szénhidrátok fogyasztása csak akkor érdemes, ha hypoglikémiánk van, tehát alacsony a vércukorszintünk. Egyéb esetben lassan felszívódó szénhidrátokat célszerű fogyasztani. A vércukorszintet legjobban a glukóz emeli, ezt követi a maltóz, majd a szacharóz, utána a laktóz. A vércukorszintet legkevésbé a fruktóz emeli, ezért is hívják diétás cukornak. Fogyasztását nagy mennyiségben semmiképp sem javaslom, mert emeli a trigliceridszintet. A glikémiás index szerint is tudjuk csoportosítani a szénhidrátokat. A glikémiás index azt az értéket mutatja, hogy a cukor vércukoremelő hatásához képest a többi étel illetve nyersanyag milyen vércukoremelő hatással rendelkezik. Minél magasabb egy étel, élelmiszer gllikémiás indexe annál jobban emeli a vércukorszintet. Természetesen más tényezők is képesek befolyásolni a vércukoremelő hatást. Növeli a glikémiás indexet az intenzív főzés, pelyhesítés, extrudálás, instantizálás, felaprítás (gyümölcs centrifugálása, alma lereszelése), és azok az élelmiszerek, amelyekben a szénhidrát vizes oldat van (üdítő ital, cukros tea, limonádé). Glikémiás indexet csökkenti: nagy amilóztartalom (keményítő építőanyaga), rövid ideig tartót hőközlés, magas élelmirost-tartalom, egyidejűleg fogyasztott fehérje és zsiradék.

Élelmiszerek glikémiás indexe a szénhidráttartalmukkal egyező mennyiségű glukóz által okozott vércukor-emelkedés százalékában 90-100% malátacukor, burgonyapürépor, főtt burgonya, méz, gabonapehely, kukoricapehely, rizspehely, valamint minden cukros (üdítő)ital 70-90% fehér- és félbarna kenyér, zsemle, kifli, Abonett, ostya, kétszersült, sós sütemények, kekszek, édes müzli, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, kifőtt tésztafélék (kivéve; spagetti és makaróni), kalács, szőlő, szacharóz 50-70% zabpehely, kukorica, főtt rizs, fekete kenyér, keserű csokoládé, banán, natúr (cukrozatlan) gyümölcslé 30-50% tej, joghurt, kefir, legtöbb hazai gyümölcs, spagetti, makaróni, tejcsokoládé, tejszínes fagylaltok 30% alatt fruktóz, szorbit, lencse, bab, borsó, szójabab, dió, mogyoró, korpás müzli, színes főzelékfélék, saláták, cékla, retek, paprika, paradicsom

A cukorbetegek nyersanyag válogatása, étrendjének összeállítása nem csak a szénhidrát mennyiségén és a glikémiás indexen múlik, hanem figyelembe kell vennünk a zsír és fehérje tartartalmat is. Általánosságban az étrend alacsony glikémiás indexű, kis energiatartalmú zöldségféléket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonaféléket és az ezekből készült termékeket tartalmaz. Fehérjebevitelt alacsony zsírtartalmú tejjel, tejtermékekkel, sovány húsokkal, húskészítményekkel, halakkal, vesét kevésbé terhelő szárazhüvelyesekkel biztosítjuk. Ételkészítéshez kevés növényi zsiradékot használunk.

Zöldség-és főzelékfélék: Beszámítás nélkül, a szokásos adagban fogyasztva az 5% szénhidrát tartalom alatti zöldségfélék: zöldpaprika, paradicsom, uborka, retek, fejes saláta, brokkoli, cukkíni, karfiol, kelkáposzta, kínai kel, padlizsán, sóska, paraj, spárga, zöldbab. Szénhidrát tartalom beszámításával, mért mennyiségben: sárgarépa, zöldborsó, kukorica, sütőtök, burgonya, szárazbab, sárgaborsó, lencse, szója.

Gyümölcsök: Szénhidrát tartalom beszámításával, mért mennyiségben: alma, körte, narancs, cseresznye, meggy, kivi, eper, málna, ribizli, egres, őszibarack, sárgabarack, grapefruit, mandarin, nektarin, szeder, szilva, görögdinnye, sárgadinnye, ananász, gesztenye Kis mennyiségben: dió, mogyoró, mandula, pisztácia. Minimális mennyiségben: banán, szőlő, aszalt gyümölcsök.

Gabonaipari, sütő-és édesipari termékek: Szénhidrát tartalom beszámításával, mért mennyiségben: durumlisztből készült, teljes kiőrlésű pékáruk, rostdús termékek. Nem ajánlott: cukrozott gabonapelyhek és müzlik, finompékáruk.

Tej, tejtermékek: Szénhidrát tartalom beszámításával: sovány tej, kefir, joghurt, sovány és félzsíros sajtok és túró, natúr joghurtok, zsírszegény tejföl. Kevésbé javasolt: zsíros sajtok és tejföl, túró, tejszín.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés